بوبین شیر برقی

بوبین شیربرقی

معرفی بوبین شیر برقی انواع و کاربردهای آن

در ابتدا به شرح مختصری از شیر برقی، بوبین شیربرقی و کاربردهای آنها می پردازیم.

سپس به شرح کامل بوبین شیر برقی و کاربردها و معرفی اجزای داخلی آن می پردازیم.

لطفا جهت سفارش خرید و یا استعلام قیمت با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

شیر برقی چیست؟

شیر برقی یا سلونوئید ولو یک شیر قابل کنترل توسط نیروی الکتریسیته یا برق می باشد.

  این شیر های برقی از یک سیم پیچ الکتریکی به نام ببوبین و یک هسته فرومغناطیسی پیستون شیر نامیده می شود و در مرکز آن قرار دارد تشکیل میشود.

در حالت عادی و بدون اتصال برق به بوبین، پیستون یک دهانه کوچک (که مسیر عبور سیال یا گاز میباشد) را مسدود کرده است (در نوع نرمال بسته).

با اتصال برق به بوبین میدان مغناطیسی در سیم پیچ ایجاد می شود و بوبین شیر برقی یا سیم پیچ تبدیل به آهنربا یا مگنت میگردد و درنهایت این میدان مغناطیسی ایجاد شده موجب جذب پیستون (هسته فرومغناطیسی) میگردد.

این عملکرد، اساسی ترین بخش در انواع شیر های برقی میباشد .

برخی از نکات مهم در انتخاب و استفاده :

  • باید دقت شود که مایعات و یا گازهای عبوری از سلونوئید ولو تمیز و بدون ذرات معلق و آلودگی باشند.
  • شیرهای با عملکرد غیر مستقیم، جهت عملکرد به وجود اختلاف فشار بین ورودی و خروجی شیر نیاز داشته و در صورت برابر بودن فشار ورودی و خروجی این نوع شیرها در عملکرد صحیح با مشکل مواجه میشوند.
  • از سلونوئید ولوها جهت بستن یا باز بسته کردن ، کنترل فلو یا حجم عبوری و ترکیب دو یا چند ورودی از نوع مایع یا گاز با درصد و نسبت یکسان و یا متفاوت با عملکرد سریع میتوان استفاده کرد.
  • به طور کلی می توان گفت سلونوئید ولوها در زمان استفاده و عملکرد به علت عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ (به عبارتی تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی) مقداری گرما تولید میکنند که لازم است برای مصارف خاص استفاده از شیر برقی به آن توجه گردد.

آشنایی با نحوه عملکرد

تقریبا تمامی شیر برقی ها از اجزاء اصلی زیر تشکیل شده اند:

  1. بوبین
  2. هسته
  3. حلقه لرزش گیر ( بوبین های نوع AC )
  4. فنر
  5. پیستون
  6. واشر آببند
  7. بدنه شیر

شیر برقی ها دارای بوبین یا سیم پیچ که در اطراف، یک هسته از جنس فرومغناطیس (آهن ) در مرکز و استوانه ای سیلندری به نام پیستون تشکیل شده است.

در حالت نرمال و هنگامی که برق به بوبین متصل نشده است، می تواند به صورت نرمال باز (NO) و یا به صورت نرمال بسته (NC) باشد.

در حالت بدون اتصال برق به بوبین، مسیر عبوری در یک شیر نرمال اپن باز و در یک شیر نرمال بسته، بسته می باشد.

با وصل شدن برق به بوبین شیربرقی جریان الکتریکی از سیم پیچ بوبین عبور کرده و میدان مغناطیسی در سیم پیچ انرژی ایجاد می کند.

این میدان مغناطیسی باعث بوجود آمدن یک جاذبه مغناطیسی با هسته (پیستون) شده و آن را حرکت می دهد و این نیروی مغناطیسی بر نیروی فنر غلبه می کند.

اگر شیر به طور معمول بسته باشد، پیستون را جذب کرده و در نتیجه مسیر عبور باز می شود و شیر برقی به سیال یا گاز اجازه عبور می دهد و اگر شیر نرمالی اپن (NO) باشد، میدان مغناطیسی پیستون را دفع کرده و به سمت پایین حرکت می دهد به طوری که واشر آببندی روزنه عبور را مسدود می کند و عبور جریان سیال یا گاز از طریق شیر متوقف می شود .

بوبین شیربرقی چیست؟

اصلی ترین نقش بوبین شیربرقی تبدیل انرژی الکترومغناطیس به انرژی مکانیکی است.

این قطعه برای به انجام رساندن این وظیفه در ساختار خود سیم پیچ هایی دارد که زمان اتصال جریان الکتریسیته، این سیم پیچ ها به خاصیت مغناطیسی مجهز شده و نهایتا تبدیل به آهنربای مغناطیسی می شوند.

نحوه عملکرد بوبین شیربرقی

وظیفه اصلی بوبین شیر برقی تبدیل انرزی الکترومغناطیس به انرژی الکتریکی می باشد.

بوبین می تواند با استفاده از سیم پیچ های خود جریان برق را گرفته و خاصیت مغناطیسی بگیرد و به آهنربا تبدیل شود.

به منظور جلوگیری از عبور سیالات، سدی از جنس آهن (فولاد) داخل شیر برقی تعبیه شده که با ایجاد میدان مغناطیسی تیغه مرکزی به طرف بالا کشیده می شود و بسته به نوع شیر برقی موجب عبور و یا عدم عبور جریان سیالات می شود.

اجزاء بوبین شیربرقی

ساختمان بوبین ها در شیربرقی از چهار قطعه اصلی شامل: بدنه،سیم پیچ، سمبه و فنر تشکیل می شود.

در ادامه به توضیح هر کدام از این قطعات می پردازیم.

بدنه

به طور معمول بدنه بوبین از فولاد ساخته می شود که ورقه های فولاد به صورت فشرده بر روی هم قرار می گیرند.

وقتیی که از سیم پیچ ها جریان برق عبور داده شود، حالت مغناطیسی در بدنه فولاد ایجاد شده که در نتیجه با جذب سمبه، شیربرقی حرکت می کند.

سیم پیچ

قابل ذکر است که قدرت و توان شیربرقی با تعداد دورهای سیم پیچ های بوبین رابطه ی مستقیم دارد.

هرچقدر تعداد دورهای سیم پیچ بیشتر باشد، جریان الکترومغناطیسی تولید شده قوی تر و توان شیربرقی بیشتر خواهد بود.

به علت رسانا بودن مس و کاربردهای مختلفی که در صنعت الکتریسیته دارد معمولا جنس سیم پیچ ها از فلز مس می باشد.

سمبه

وظیفه اصلی سمبه، قطع و وصل کردن گردش سیال در شیرهای برقی می باشد.

هنگامی که جریان برق به سیم پیچ می رسد، پیستون به بدنه بوبین نزدیک شده و موجب بالا رفتن ولتاژ و بازشدن شیربرقی میشود.

هنگامی که در دو سر سیم جریان الکتریکی وجود ندارد سمبه در نشیمنگاه قرار داشته و از برقراری جریان سیال جلوگیری می کند.

فنر

وظیفه فنر بازگشت سمبه در هنگام قطع شدن جریان برق می باشد.

هنگامی که بوبین شیربرقی خاصیت مغناطیسی خود را در اثر قطع جریان از دست می دهد، فنر میتواند سمبه را به مکان اول خود بازگرداند.

قابل ذکر است که فنر در پشت سمبه قرار دارد.

انواع بوبین شیر برقی

بوبین های شیربرقی در دو نوع

1.سرهم 

2.بوبین جدا

ساخته می شوند .

محل قرار گرفتن بوبین سرهم بر روی شیر و اگر با مشکلی مواجه شد، باید به طور کامل از شیر جدا شده و تعمیر شود. بوبین جدا هم به طور کامل از شیربرقی جدا بوده و دارای طراحی جداگانه می باشد و برای اتصال به یکدیگر روی هم قرار میگیرند. درچنین حالتی می توان در صورت خراب بودن، هرکدام از آن ها را به صورت جداگانه باز کرد و تعمیر نمود.

 

چه بوبین شیر برقی ای معیوب است؟

در مورد سیستم های هیدرولیک، سه علامت قابل تشخیص به راحتی قابل مشاهده است که هشدار اولیه را در مورد شرایط ریشه ای می دهد. 

علائم رایج بوبین شیر برقی های معیوب شامل حرکت آهسته یا نامنظم محرک ها، نویز یا لرزش بیش از حد در سیستم، نشت سیال از شیر یا محرک، از دست دادن فشار یا جریان در مدار و گرم شدن بیش از حد سیال یا قطعات است.

به طور کلی میتوان علائم رایج مبنی برای خرابی یا معیوب بودن بوبین شیر برقی را در موارد زیر خلاصه کرد :

  • تغییر در فشار
  • نشتی داخلی
  • نشتی خارجی
  • چسبندگی سوپاپ
  • خرابی سوپاپ

اما نگران نباشید … حتی اگر تمام این علائم هم در قطعه پنوماتیکی شما ظاهر شود، باز هم ممکن است منجر به خرابی و در نهایت دور انداختن آن نشود! شما می توانید از دانش کارشناسان با تجربه استفاده کرده و مشکلی اصلی را بر طرف کنید.

 

قیمت و راهنمای خرید بوبین شیر برقی مناسب

همانطور که می دانید، یکی از فاکتور های مهم و قابل توجه در خرید هر محصولی قیمت آن می باشد اما این موضوع دلیلی بر تشخیص کامل آن محصول از جهت کیفیت آن نمی باشد. چه بسا محصولاتی که با قیمت بالاتر روانه بازار می شوند و چون قیمت بالایی دارند محصول مقبول و با کیفیت تری به متقاضیان شناسانده می شوند و بالعکس محصولاتی نیز وجود دارند که در بین بازار رقیبان از قیمت کمتری بر خوردار هستند اما به لحاظ کیفیتی با آنها برابری می کنند.

در هر حال موضوعی که مشهود است این است که بوبین شیربرقی به علت قیمت مناسب تری که نسبت به سایر قطعات موجود در بازار دارد، طبیعتا در امر انتخاب تا حد زیادی دست متقاضیان را برای خرید و انتخاب باز می گذارد.

فروشگاه کنترل برق به عنوان ارائه دهنده محصولات متنوع شاخه هیدرولیک و پنوماتیک، برای مشتریان عزیز خود اطمینان خاطر لازم به جهت کیفیت محصولات را فراهم می آورد.

 

 

ضمن تشکر و تقدیم احترام خدمت شما عزیزان، فروشگاه کنترل برق به اطلاع کاربران و مشتریان گرامی خود می رساند که می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه شیر برقی، بوبین شیر برقی و سایر محصولات موجود با شماره های مندرج در سایت تماس گرفته و از راهنمایی های متخصصین و مشاوران کنترل برق بهره مند گردند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

Main Menu