یونیت روغن کاری

واحد روغن کاری

یونیت روغن کاری چیست؟

 

یونیت روغن کاری یکی از قطعات پرکاربرد و مهم در خطوط تولید می باشد که کار های گوناگونی را برای صنایع مختلف انجام می دهد.

همان طور که از نام این قطعه پیداست، از آن برای روغن کاری و روان کاری قسمت های مکانیکی دستگاه ها و اتصالات صنعتی به منظور حرکت و عملکرد راحت و روان تر این قسمت ها استفاده می شود.

این یونیت های روغن کاری، ساده ترین روش روانکاری بازو های مکانیکی می باشند و تقریبا مورد نیاز برای هر حرفه ی صنعتی هستند.

روغن های روان کننده اصطکاک بین عناصر لغزشی یا غلتشی مانند چرخ دنده ها، دوک ها، بلبرینگ ها، زنجیرها، قالب ها، پیچ ها، سیلندرها، سوپاپ ها و کابل ها را کاهش می دهند تا از سایش، تولید گرما و خرابی زودرس جلوگیری کنند و عمر مفید دستگاه را طولانی تر کنند.

 

قسمت های مختلف یونیت های روانکاری :

یونیت روغن کاری از یک مخزن (که در حجم های مختلف موجود است) و یک پمپ هیدرولیک تشکیل شده که وظیفه ی این پمپ رساندن روغن سیال به خارج از یونیت است.

پمپ هیدرولیک در داخل مخزن جای گرفته است.

همچنین یک موتور نیز در این دستگاه وجود دارد که وقتی به جریان برق متصل می شود، به پمپ کمک می کند تا بتواند روغن را به محل مورد نظر برساند.

موتور های الکتریکی یونیت ها، به دو صورت تک فاز و سه فاز هستند.

 

انواع یونیت های روغن کاری چه هستند؟

  • ساده
  • اتوماتیک (تایمردار)

 

در یونیت های ساده ، زمان بندی کار دستگاه به صورت دستی تنظیم می شود. یعنی شما انتخاب می کنید که یونیت چند بار و به مدت چند دقیقه یا ثانیه عمل کند. همچنین روشن و خاموش کردن آن نیز به وسیله یک دکمه روی دستگاه انجام می گیرد.

و اما برعکس، در یونیت های اتوماتیک که دارای تایمر الکترونیکی می باشند، کنترل کار دستگاه و زمان روشن و متوقف کردن آن می تواند از پیش به وسیله تایمر تنظیم شود و بنابراین دیگر نیازی به تنظیم دستی نخواهد داشت.

البته باید توجه کرد که هر زمان بندی در این دستگاه ها، باید با فاکتور های مختلف دستگاه از جمله حجم مخزن، قدرت موتور، ولتاژ آن و … متناسب باشد.

 

یونیت روغن کاری

انواع یونیت روغن کاری

انواع سایز های یونیت روغن کاری :

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، دستگاه (یونیت) های روغن کاری در مخزن خود نیز دارای حجم های متفاوتی می باشند.

برای مثال مخزن های 1 لیتری ، 2 لیتری ، 4 لیتری و …

همچنین آن ها با توجه به حجم مخزن یا نوع خود (ساده یا اتوماتیک بودن) ، دارای قدرت، ولتاژ و البته میزان تخلیه متفاوت نیز می باشند.

 

و اما حال باید بررسی کرد روغن های روان کننده داخل این دستگاه باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

روان کننده های روغن دارای طیف وسیعی از ویسکوزیته هستند و می توانند مصنوعی، گیاهی و معدنی باشند.

اگرچه می‌توان افزودنی‌های متعددی را اضافه کرد اما روان‌کننده‌ های روغن خالص‌ترین شکل روان‌کننده‌ها هستند. افزودنی های آنتی اکسیدانی و بازدارنده خوردگی را می توان با روان کننده مخلوط کرد تا از اکسیداسیون و خوردگی جلوگیری شود.

بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته نیز مانند پلی آکریلات ها و بوتادین، برای اینکه روان کننده در دماهای بالا چسبناک بماند، اضافه می شود. روان کننده های روغن معمولاً در روانکاری لولاها، بلبرینگ ها و تیز کردن تیغه ها استفاده می شوند. با این حال، استفاده از روان کننده های روغن در موارد کثیف، گرد و غبار، و … نیز مجاز است.

 

هدف از به کار بستن یونیت روغن کاری چه مواردی می تواند باشد؟ در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

هدف اصلی روانکاری کاهش اصطکاک است، اما مزایای دیگری نیز دارد. با محافظت از سطح در برابر آب و سایر عناصر خورنده، روکش های روان کننده می توانند به جلوگیری از خوردگی کمک کنند.

آنها همچنین نقش مهمی در جلوگیری از آلودگی در سیستم ها دارند.
روان کننده ها تقریباً در هر کسب و کاری که بیش از هزار سال به استفاده از ماشین آلات نیاز دارد استفاده می شوند، زیرا عملکرد روان را تضمین می کنند.
تولید کنندگان روان کننده های روغن اطمینان حاصل می کنند که روانکار دارای 90٪ روغن پایه و 10٪ مواد افزودنی است که کیفیت روان کننده را بهبود می بخشد و آن را برای استفاده در قطعات موتور و بازوها و اتصالات مکانیکی موثرتر می کند.

 

علاوه بر این، موارد زیر برخی از مزایای روغنکاری قطعات موتور و دستگاه های صنعتی است که آن را در بخش صنعت به یک نیاز تبدیل می کند :
  • کاهش اصطکاک
  • ترویج سرمایش و کاهش دما
  • اطمینان از تمیز بودن قطعات موتور

 

 

جهت مشاهده انواع واحد مراقبت پنوماتیک کلیک کنید.

 

جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید و با متخصصان کنترل برق در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 6 =

Main Menu